ReportsUitgelicht

Katharsis 2017 Night 1 – One hell of a trip

Come over to the Dark Side..

De iconische Elementenstraat en ‘het stoutste jongetje van de klas’ Reaktor Events strike again. Ze lijken elkaars sleutel tot succes en vervullen iedere keer weer onze meest excentrieke technodromen.

Dat Katharsis niet het feestje is waar je je net achttienjarige nichtje uit Zeewolde mee naar toe neemt die “ook wel eens zo’n technofeestje wil meemaken”, moge duidelijk zijn. Artiesten komen vooral uit het underground segment van techno en zullen bij de gemiddelde mainstream festivalganger geen belletje doen rinkelen. Gabber beats, industrial invloeden, hoge bpm’s, acid en hele diepe techno. DJ’s krijgen op Katharsis, nog meer dan op ieder ander Reaktor feest, de ruimte om flink te experimenteren. Zo wordt het publiek gedurende de nacht af en toe flink uit zijn comfort zone getrokken. En dat voelt heerlijk.

Rrose opent de avond met duistere, meeslepende, bijna hypnotiserende klanken. Vervolgens voert ze het tempo op en knalt de laatste tien minuten van haar set uit haar vingers. Een goed begin van de avond, dachten we zo. De kleine zaal lijkt dan nog een privéfeestje. Tijdens de set van December, waar de deur wordt bewaakt door een bouncer, die elke keer de deur achter je sluit. Zijn set komt tot een ultiem hoogtepunt als “The Woman You Are” van Hans Arafna wordt gedraaid.

Bedouin Trax neemt ons mee op reis naar het Midden-Oosten met klassieke Koerdische vocals en traditionele drums, feilloos in de mix met rauwe, power elektronica. Heerlijk dansbaar, terwijl live performances als Extreme Precautions juist een totaal andere kant van techno laten zien. De agressieve liveset die ver over de kaders heen walst is zowel intrigerend, als een klein beetje beangstigend. Dat laat overigens zien, dat techno net zo serieus als kunst is. Af en toe is er geen touw aan vast te knopen.

Het absolute hoogtepunt van de nacht is de drie uur durende set van DVS1. Hij stookt de hitte heerlijk op met een intensere set dan ooit. De Berghain resident pompt drie uur lang duistere, krachtige techno, waarin we compleet verdwalen. Eén lange, denderende trein, waarvan je hoopt dat hij nooit stopt. Zelfs nuchter heb je het gevoel alsof je on acid bent. Haunted vibes en intense summer of love gevoelens mixen zich. Uiteraard met de welbekende scary Reaktor visuals en een flinke dosis strobo’s. En dat voelt soms net zo onwennig als Katharsis zelf. Shockerend, experimenteel, zonder grenzen, bizar, maar ook ontzettend lekker.

Gedurende de avond hebben we dan ook flink het gevoel in een experimentele versie van Thunderdome meets Berghain gemixt met het concert van één of andere duistere goth-band te zijn gerold. Dance or die. Want naast dat we vannacht flink buiten de gebaande paden gaan met de muziek, zijn ook de bezoekers opnieuw erg uitgesproken. In de zwarte massa worden Aussie’s gespot, maar ook de oude vertrouwde SM accessoires worden weer trendy gemixt met band t-shirts en zelfs laarzen met plateauzolen. Reaktor creëert een klimaat waar mensen zichzelf kunnen zijn, maar ook flink durven te experimenteren en dat is in het huidige Amsterdamse nachtleven een verademing!

Tot slot breekt Tommy Four Seven de laatste twee uur op prestigieuze wijze de Warehouse af. Zodat je perfect uitgeput de Warehouse kon verlaten. Op naar Dekmantel, een vette afterparty, nacht twee, of gewoon door het daglicht richting je zachte bedje. Het was ons weer one hell of a trip.

Foto’s door Janneke Tol Photography

Tags

Birgit Roobol

Twentysomething, content queen, festival voyager en fulltime Duracelkonijn. Schrijft het allerliefst, lult vijf kwartier in één uur (het liefst tegen vreemden op festivals) en is soms een tikkeltje rebels.

Related Articles

Close